Lær mere om dit arbejde med effektmåling!

Når du og din virksomhed introducerer et produkt eller en ydelse til jeres målgruppe og den generelle befolkning, så sker der altid en effekt. Tit kan man gå ned i salgsafdelingen og høre, hvordan salgene har udviklet sig både igennem produktets introduktion, og også populariteten af din virksomhed. Problemet med dette er bare, at der er nogle bestemte ting, som man ikke kan måle igennem salgstal. Her vil du være nødt til at komme tættere på de forbrugere og kunder, som I har, og derved lære mere om, hvad det er, som de mener og oplever ved introduktionen af produktet eller ydelsen. Derfor kan du supplere salgsafdelingens data med en effektmåling.

Effektmåling

Så hvordan er det egentligt en effektmåling udføres, og hvad bliver gjort igennem sådan en analyse? Den klassiske effektmåling består af en måling før markedsføringen udført af dit firma og dernæst en måling efter introduktionen af alle disse metoder i markedsføring. Her laver man en række interviews, oftest over telefonen, i form af stikprøver blandt flere hundrede mennesker, så I kan få et dybdegående indblik i, hvad jeres målgruppe har oplevet igennem jeres markedsføring og introduktionen af jeres produkter. Her vil der blive vist det markedsføringsmateriale, som I tilbyder udbyderen af denne effektmåling, og dette kan selvfølgelig være alt fra plakater, reklamefilm eller de fysiske produkter, som I udbyder.

Kom tættere på målgrupper og mennesker, når I får udført en effektmåling

En effektmåling kan give dig, dine medarbejdere og den virksomhed, som du er en del af, et meget dybt indblik i, hvad det er, som I gør rigtigt og forkert. Dette er ofte noget, som man har hele afdelinger dedikeret til i et firma, hvor alle analytikerne sidder og arbejder med dette. Og der findes mange teoretikere i disse afdelinger, som kan komme med spændende perspektiver og idéer, men med en effektmåling slipper du for alle teorierne og hypoteserne. I stedet kan I komme helt tæt på de mennesker, som I rent faktisk sidder og prøver at producere til. Dette gør, at I kommer lidt ned på jorden, og dermed får bedre mulighed for at udvikle nye løsninger og produkter.

Når du skal have udført en effektmåling, som kommer det til at foregå over en række uger. Dette kan dog variere alt efter den måde, som I vælger at udføre markedsføring på, og hvilke resultater, som I rent faktisk håber på at opnå. Det er rigtigt vigtigt, at en effektmåling tager denne tid, selvom det kan føles som om, at det er rigtigt lang tid, men denne tid er vigtig. Hvis man rent faktisk gerne vil opnå en forståelse for, hvordan forbrugere oplever en markedsføringsstrategi eller en introduktion af et produkt, eller hvad de hellere vil have set, så bliver du nødt til at bruge tid på at snakke i dybden med netop disse mennesker. Dette er altså en fantastisk metode, som lader dig og din forretning komme langt tættere ind på livet af de mennesker, som I udvikler produkter og ydelser til.